Переїхав до Львова: як стартап Rekava створив свічки, вазони та стаканчики з кавової гущі

Кава вже давно не лише напій для бадьорості, а й ціла субкультура, навколо якої гуртуються спільноти та народжуються цікаві проєкти. Один із них – clean tech-стартап Rekava, який створили науковець із Сум Дмитро Бідюк та київський підприємець Юрій Тустановський. Чоловіки організували виготовлення одноразового посуду, вазонів для квітів і свічок із кавової гущі. З чого все почалося, яка технологія виробництва та чому стартап переїхав до Львова, читайте далі на lviv-trend.

Дві енергії в одне ціле

Дмитро, за фахом інженер-дослідник харчової галузі, кілька років працював у Сумському національному аграрному університеті, де розробляв нові форми біорозкладного пакування. Майже все його життя було пов’язане з наукою, чоловік часто брав участь у всеможливих конкурсах та профільних виставках.

Юрій – експерт у галузі фінансів, авторські колонки якого неодноразово публікували найкращі українські медіа. До стартапу багато працював з фінансами та операційним менеджментом як у держструктурах, так і в приватних компаніях. Якось він зацікавився ідеями циркулярної економіки, а потім спільний друг познайомив його із Дмитром.

Дмитро Бідюк (ліворуч) та Юрій Тустановський (праворуч)

Об’єднавши свої інтереси, чоловіки вирішили створити щось, що може забезпечити повторне використання ресурсів та вберегти планету від засилля пластику – одноразовий посуд із кавової гущі. Різний життєвий і професійний досвід не просто не став на заваді, а й допоміг досягти синергії в спільній справі.

Як розповів Дмитро виданню AIN.Business, на початку роботи над стартапом у нього були побоювання щодо того, чи зможе новостворена команда ефективно співпрацювати, однак у чоловіків виявилася висока психологічна сумісність, а ролі між собою розподілили інтуїтивно, ставши рівноправними партнерами. Якщо Юрій зосередився на економічних і бізнесових процесах, то Дмитро – на науковій частині.

Свідоме виробництво

Головна мета стартаперів – мінімізувати використання пластику та збільшити відповідальність власників закладів харчування і безпосередньо споживачів кави.

Біорозкладний одноразовий посуд – не нова ідея ні у світі, ні в Україні. Існує безліч варіантів заміни одноразового пластику, однак на час створення Rekava способів переробити такий посуд якісно було обмаль.

Водночас шкодить довкіллю не лише пластик, а й кавова гуща. Під час звичної утилізації вона окислює ґрунт і утворює небезпечні гази. Якщо ж гущу зібрати, очистити й висушити правильно, а після цього спресувати, то можна створити стакан для кави, вазон для квітів і розсади чи ємкість для аромасвічки. Такий посуд розкладається в ґрунті від 1,5 до 4,5 місяців. Завдяки рослинному походженню компонентів його можна використати ще і як добриво, паливо або корм для тварин.

Дмитро пояснив, що важливо правильно зібрати і транспортувати гущу, оскільки через свою вологість та порушення умов вона може швидко зіпсуватися. На виробництво її доставити варто впродовж 5–7 днів: пізніше вона стає непридатною для використання.

Цікаво, що технологія переробки гущі кави дає змогу робити не лише стаканчики, а й тарілки, ложки, виделки тощо. Саму технологію чоловіки розробляли впродовж трьох років, аби посуд не мав ні смаку, ні запаху. Процес переробки для стаканчиків передбачає забір із гущі сторонніх ароматів та трохи кольору. Щодо вазонів і свічок, то певний кавовий аромат зберігається.

Біорозкладні горщики для розсади

Стаканчики Rekava – це ємності, придатні для споживання як холодних, так і гарячих напоїв. Основний матеріал – кавова гуща. Також під час виробництва використовується вторинна сировина з кукурудзи, яєчної шкаралупи, натуральних харчових компонентів. Поживна цінність таких стаканів висока, адже і гуща, і кукурудзяні відходи та яєчна шкаралупа потрібні тваринам як джерело поживних речовин.

Біорозкладні стаканчики

Відходи, що утворюються в процесі очищення, використовуються як вторинні продукти. Наприклад, залишається кавовий екстракт, який стає в нагоді під час забарвлення паперового наповнювача для свічок. Кавову олію можна використати як пальний елемент для тих же свічок або ж переробити на біопаливо.

Некласичний маркетинг

Найбільш затратною частиною під час запуску стартапу виявилася закупівля обладнання за приблизно 250 000 грн, хоча й чоловіки змогли знайти хорошого виробника в Україні. Спершу створили пробні 500 екземплярів одноразових стаканчиків, які потім успішно пройшли випробування та зібрали схвальні відгуки від власників кав’ярень.

Такий спосіб – прояв некласичного маркетингу, адже стартапери з’ясовували, чи отримає попит продукт, просто ходячи по закладах і збираючи потрібну інформацію. Навіть із невеликими ресурсами на старті знайшлися шляхи для запуску виробництва й початку продажів.

З розвитком бренду допомогло агентство ddd agency. Також засновники намагалися креативити самі, просуваючи продукт та розвиваючи канали продажів усіма можливими методами. Дуже допомогла увага українських і закордонних медіа.

Хоча брати на роботу родичів і друзів – рідко хороша ідея, але Дмитро з Юрієм ризикнули. У лютому 2023 над виробництвом кавових ємкостей вже працювало п’ятеро людей.

Релокація до Львова

Поступовий розвиток справи перервала повномасштабна війна. Виробництво Rekava розміщувалося в Сумах, куди росіяни зайшли вже 24 лютого 2022 року, тож довелося ухвалювати швидкі рішення. На той час у Сумах проживав Дмитро з дружиною, виїжджати вони наважилися, коли безпосередньо в їхньому районі почалися активні бої.

Переїхали до Львова, де вже жив Юрій із сім’єю. Львів’яни надали необхідний прихисток і всі базові речі. Після освоєння на новому місці чоловіки почали придумувати план перевезення виробництва. Це довелося робити віддалено. Спершу звернулися до Міністерства економіки, потім до обладміністрації Сум. Допомогла і Укрпошта, перевізши все обладнання. Знайти приміщення допомогли старі ділові контакти.

У Львові Дмитро з Юрієм знайшли нові шляхи опанування ринку. Саме тут вони вирішили створювати не лише стакани, а й свічки і горщики для рослин. Завдяки цьому з’явилася змога надавати нові робочі місця, сплачувати податки в бюджет, а отже, допомагати країні.

Патріотичні свічки

Особлива гордість Rekava – воскові свічки в біорозкладних кавових тарах. Фірмові аромати створили з прив’язкою до українських локацій, наприклад, аромат бузку та каштану – Київ; кавуна – Херсон; кави – Львів; троянди – Донецьк; трав і меду – Карпати; винограду – Крим тощо. Можна обрати й колір воску.  

Свічки створюються вручну, навіть без металевого тримача для ґніту, тому після їх використання залишки можна закопати в ґрунт, через 2–3 місяці вони повністю розкладуться.

Виготовила Rekava й окопні свічки, що дають змогу бійцям зігрітися і приготувати їжу. Вони також зроблені з кавової гущі і абсолютно безпечні для довкілля, що особливо важливо на тлі погіршення його стану через бойові дії.

Вихід на європейський ринок

Продукція Rekava знайшла відгук і в Європі, де почали значно раніше шукати шляхи відмови від пластику, ніж в Україні. Наприклад, тестову партію кавових горщиків замовили польські садові магазини. Зразки продукції побували й на квітникарській виставці в Нідерландах.

Моделі продажів компанії – B2C (вроздріб, через інтернет-магазин та соцмережі) та B2B (корпоративні замовлення, преміальну версію представили в київському ЦУМі).

Comments

.,.,.,.