Як львівські айтівці розробили застосунок, що допомагає говорити безмовним

У лютому 2023 року львівські айтівці розробили мобільну програму, що допомагає комунікувати людям із вадами мовлення, наприклад, дітям із аутизмом чи тим, кому діагностували афазію (розлад мовлення). Про застосунок TippyTalk та його роботу читайте далі на lviv-trend.

Ідея належить ірландцю

Історія TippyTalk почалася із Седі – маленької дівчинки, якій встановили діагноз аутизм у віці 3 роки. Батько Седі, ірландець Роб Лаффан, палко прагнув знайти спосіб швидкого та легкого спілкування із донечкою. Використовуючи свої знання в галузі автоматизації та робототехніки, він створив для неї TippyTalk.

Незабаром Седі змогла поділитися своїми бажаннями та потребами і навіть сказати батькові: «Я люблю тебе». Побачивши вплив TippyTalk на його особисте життя, Роб вирішив поділитися своїм рішенням зі світом. Він опитав десятки спеціалістів, педагогів і батьків та на основі їхніх відгуків покращив застосунок. Роб створив хмарне рішення за розумною ціною.

Свій продукт Лаффан вивів на ринок США, оскільки американці більш поблажливі до нових технологій, якщо на шляху трапляються технічні помилки чи недоліки. Цікаво, що до створення додатку Лаффан працював торговим представником фармацевтичної компанії впродовж 9-ти років, але втратив роботу через економічну кризу 2010-го. Після цього два роки був безробітним, а тоді вирішив знову здобути вищу освіту. У 2015 році став бакалавром інженерії, зокрема в галузі автоматизації та робототехнічних систем Лімерікського технологічного інституту.

Замовили американці

Львів’яни розробили додаток на замовлення американців. Якщо у США таких інструментів безліч, то в Україні TippyTalk – перша спроба полегшити життя для тих, хто через певні причини втратив змогу говорити. Розроблений для американського ринку застосунок львівські айтівці переклали українською та адаптували до використання не тільки на планшетах, як у США, а ще й до систем Android та iOS.

Цікаво, що розробники TippyTalk – водночас засновники ГО «Говори!», яку офіційно зареєстрували 7 жовтня 2022 року. Команда організації працює на перетині новітніх технологій і благодійності, шукає креативні робочі шляхи, щоби покращити життя людей завдяки цифровим інструментам. Мета організації – розвивати й актуалізувати безбар’єрне інклюзивне суспільство, забезпечувати доступ людей із комунікативними розладами до світових цифрових інструментів і технологій, оскільки такі вразливі групи переживають значний психологічний і фінансовий тиск.

«Говори!» працює для людей з аутизмом, вродженою чи набутою інвалідністю, психоемоційними розладами, а також для фахівців мови та мовлення, лікарів, освітян, соцпрацівників, ветеранів і їхніх сімей тощо.

Команда творців та користувачів TippyTalk на презентації у Львові 25 лютого 2022 р.

Як розповів співзасновник та ідейний натхненник «Говори!» Юрій Попович «Дивись.info», в Україні існує величезна прогалина в інструментах для людей із вадами та багато проблем у суспільному їх сприйнятті. Тому, одна з місій розробників – навчити суспільство комунікації з такими людьми.

Розробляли програму понад 90 спеціалістів, долучилися і 23 організації, наприклад, центр реабілітації «Джерело» чи ГО «Майстерня мрії», місія якої – соціалізація молоді з ментальною інвалідністю.

Принцип роботи

Застосунок працює в такий спосіб: людина, яка не може говорити, складає речення за допомогою ілюстрацій на екрані. Доступний стандартний набір карточок із зображеннями, наприклад страв, завдяки яким користувач показує, що він хотів би скуштувати. Під обраною карткою з’являється текст, який застосунок озвучує. У арсеналі доступні тисячі картинок.

Додатком можна користуватися в побуті, у закладах харчування, у транспорті тощо. Також його можна використовувати як месенджер. Наприклад, користувач складає із зображень речення і надсилає його іншій людині, яка отримує сповіщення у вигляді звичайного текстового повідомлення. Тому, повідомлення може бути виголошено комусь поблизу або ж надіслано одному з членів створеної групи.

Перед тим як працювати з TippyTalk, потрібно приготувати особисту бібліотеку ТіпіТокера (так називають користувача програми); після цього адаптувати застосунок до ґаджета; вивчити навігацію та функціонал; спробувати вести діалог; соціалізувати ТіпіТокера у групі. Серед усіх користувачів є адміністратор, він налаштовує необхідну кількість зображень, додає чи називає їх. Коли користувач пройшов адаптацію, він може починати взаємодіяти з людьми.

Цікаво, що користувачі навіть можуть грати гру з картками. У такий спосіб вони солідаризуються, беруть участь у спільній активності і взаємодіють між собою. Усе це сприяє їхньому розвиткові та суспільній обізнаності щодо комунікаційних порушень.

Історії користувачів

Львівські розробники TippyTalk розповіли «Дивись.info» історію 17-річного Тараса. У день обстрілів Львова хлопець надіслав своєму братові повідомлення «Мені страшно». Батьки підлітка хвалили сина за навіть найменші успіхи. Якщо раніше мама ставила запитання, а тато допомагав давати відповіді, то згодом хлопець навчився самостійно користуватися застосунком і легко комунікувати.

Також застосунок освоїв 25-річний Данило. У TippyTalk він створив папку про свій улюблений фільм – «Хроніки Нарнії». У додаток додав імена родичів та друзів. Програма дала хлопцю змогу легко знаходити спільну мову з малознайомими людьми, наприклад, коли до родини приходять гості.

Ще один користувач – 9-річний Данило. Лише за кілька місяців він навчився самотужки пояснювати незрозумілі йому речі на своєму планшеті. Раніше робив це лише з допомогою батьків. Данило зміг вести діалог зі своїм логопедом, керуючи процесом розмови. Папка пояснення емоцій дає йому розуміння, чому хтось злиться чи радіє.

Користувачка 6-річна Даринка, освоївши застосунок, нарешті отримала змогу виговоритись. Завдяки опису емоцій у неї зникло бажання битися чи кричати. Дитина стала спокійнішою. До того ж у неї з’явилася можливість самостійно обирати, що хоче їсти, а не просто вказувати на продукти, які є в холодильнику. Якось разом із мамою Даринка приготувала млинці.

Якщо раніше дівчинка не могла висловити свою думку, через що її бажання ігнорували, то завдяки застосунку отримала голос; дитину почали сприймати як повноцінну особистість. У TippyTalk дівчинка навіть виявила свою симпатію до одногрупника в дитсадку.

Серед учасників додатку – не лише діти. Наприклад, 35-річний волонтер Юрій звернувся до TippyTalk, після того як почалися проблеми з мовленням внаслідок бойових дій. Спершу чоловік довго шукав букви в правильному порядку, аби сформувати цілісне слово чи речення, однак згодом навчився робити це машинально.  

Загалом, TippyTalk, надаючи платформу для людей з обмеженими вербальними можливостями, дозволяє їм миттєво та впевнено спілкуватися. Інноваційний застосунок дає змогу подолати будь-яке розчарування чи ізоляцію, що виникають під час виконання таких базових функцій, як спілкування. Надаючи можливість висловлювати свої думки чи погляди, програма допомагає людям стати автономними у спілкуванні та спонукає суспільство змінити своє сприйняття таких людей, просуваючи ідею рівності серед усіх.

Comments

.,.,.,.