Рок-музика Львова 1960-х рр.

Молоді мешканці міста, почувши про львівські рок-гурти одразу ж згадують про “Океан Ельзи”, “Братів Гадюкіних”, “Мертвого півня” та інші, пише lviv-trend.in.ua. Хоча рок у Львові грали у далекі 1960-ті рр.

Як рок потрапив до Галичини

Дослідники музики стверджують, що рок зародився у США ще у 1950-х рр., а далі почав поширюватись по всьому світу. Не стала винятком й Європа. В СРСР, де усі культурні процеси перебували під контролем комуністичної партії, багато речей з країн Заходу сприймались як ворожі, антирадянські, аморальні.  

Оскільки Західна Україна межувала з Польщею, Угорщиною та іншими країнами соціалістичного табору, українці могли таємно слухати не лише Бі-Бі-Сі та “Голос Америки”, а й телепередачі сусідніх держав, де крутили рок-музику.

Львів’яни могли насолоджуватись роком, слухаючи його на платівках. Останні вони отримували у посилках, від родичів які мешкали за кордоном. Можна було придбати платівки у спекулянтів, однак довелось викласти десятки рублів за одну таку платівку. Тож придбати її могли або молодики з заможних родин, або ті, хто працював чи займався підробітками (вантажники, будівельники).

Львів, 1960-х рр.

Не рок, а біг-біт

У Радянському Союзі було знято заборону з джазу, тому радянські музичні колективи могли виконувати музику цього напрямку. Львівські краєзнавці зазначають, що саме такі колективи почали грати рок у місті Лева. У 1960 р. студент Львівського медінституту Ігор Хома заснував у Львові джазовий оркестр “Ритм” в якому грали  трубач Володимир Кіт та барабанщик Іван Господарець. Згодом “Ритм” трансформувався у “Медікус”. 

Головною родзинкою Ігоря Хоми і його заслугою було те, що він хотів український мелос – українську народну пісню, український танець – подати у джазовій ін­терпретації. І першою вдалою джазовою річчю був “Козачок”, потім “Їхав козак за Дунай”. У 1963 р. джаз та інші стилі грали музиканти гурту “Веселі скрипки” під керівництвом Мирослава Скорика. Нарешті рок виконував і ВІА “Ватра” під керівництвом Михайла Мануляка.

Музиканти, які творили у 1960-х рр. згадують, що тоді рок називали біг-бітом. Львівські музиканти копіювали твори західних колег, грали музику “добітлзівського” періоду – Swinging Bluе Jeans,Ventures та інші. Біг-бітові твори характеризувались домінуючою чистою мелодійною лінією гітари, простими текстами, високим гармонійним вокалом, як правило швидким ритмом. На відміну віл рок-н-ролу у біг-біті був присутній сильний бас та звук барабанів. Біг-біт являв собою сплав рок-н-ролу, скіффла, соула та інших напрямів. Краєзнавець та музикант І.Лемко стверджує, що перша професійна рок-група Львова, під керівництвом Юрія Шаріфова, з’явилась у 1965 р. Натомість інші дослідники стверджують, що перша рок-група міста грала у клубі “Львівприлад” у 1962 р.  

         Юрій Шаріфов та “Електро”

Батько Юрія Шаріфова, родом з Ірану, був трубачем та керівником духового оркестру. Хлопець змалечку слухав різноманітні музичні радіопередачі, захоплювався музикою та книгами. Шаріфов навчався у музичній школі грі на скрипці та фортепіано, далі продовжив навчання у музичному училищі.

У 1965 р., після закінчення училища, Шаріфов з однодумцями створили гурт “Електро”. Музиканта виступали у клубі “Енерго”, а згодом перебрались до “Газу”.  Спочатку грали на саморобних гітарах, зроблених з дощок. Грали тричі на тиждень – у середу, суботу та неділю. Рокерам вдалось перегравали пісню Козака “Стрийський парк” на електрогітарах, відтворити фрагмент балету Чайковського “Лебедине озеро” у біг-біг варіанті.

“Електро” досі швидко стали популярними, оскільки грали чудернацьку для радянського слухача музику. На концерти музикантів вишиковувались черги, а у клубах збирались сотні осіб. Директори клубів дозволяли рокерам виконувати західну музику, оскільки отримували завдяки виступам гурту, чималий прибуток. Спочатку музиканти виконували лише інструментальну музику, а згодом почали співати.  

  Все своїми руками

Львівських музикантів приваблював рок завдяки його оригінальному звучанню, тим, що рок-колективи не потребували великої кількості виконавців. Однак аби грати рок, музикантам потрібні були підсилювачі, електричні інструменти. Це створювало неабиякі проблеми, оскільки подібної апаратури у СРСР було дуже мало, тому рокери вимушені були створювати інструменти власними руками. Ю.Шаріпов створив електрогітару та синтезатор (основою стала клавіатура від акордеона). Віктор Морозов згадував, що свою першу електрогітару зробив сам з дерева. Музиканти вдавались навіть до хуліганських дій – знімали звукознімачі з слухавок вуличних телефонів-автоматів. Згодом львівські рокери могли купувати музичні інструменти або замовляти їх у майстрів.

“Лиси”

Багато істориків музики називають чи не найпрофесійнішою рок-групою Львова гурт “Лиси”, який грав власну музику. Спочатку музиканти грали у студентських гуртожитках “Львівської Політехніки”, а далі перебрались до клубу будівельників “Газ”. Музиканти обрали таку назву для свого гурту, асоціюючись до Beatles, Hollies та інших гуртів країн Заходу. Одна у відкритих джерелах доволі мало інформації про гурт та його твори.

Інші виконавці

Серед піонерів львівського року також називають Володимира Боярського, Бориса Пивоварова, Юрія Павлова та інших. Львівські рокери виконували композиції з високою майстерністю, на високому технічному рівні, витончено. Борис Пивоваров був справжнім віртуозом гри на гітарі, оскільки вправлявся у грі на цьому музичному інструменті по 12-14 годин на добу. Пивоваров самостійно навчався грати на гітарі, беручи уроки у викладачів Львівської консерваторії. Далі він закінчив музичне училище у Дрогобичі, згодом став одним з найкращих гітаристів СРСР. Львівський музикант Євген Струц брав участь у записі першої рок-платівки СРСР.  

Борис Пивоваров

Відомим рок-тріо Львова була група у складі Юрія Башмета (гітарист), Ігоря Сулиги (барабанщик) та Ю.Шаріфова (басист).  Вони виконували музику Джимі Хендрікса, Еріка Клептона, “Led Zeppelin”, інші. Цей гурт грав у “Газі”, згодом отримав назву ВІА Львівського радіо і телебачення. Музиканти продовжили свою діяльність й після розпаду СРСР, однак їх долі розійшлись.

Євген Струц

“Німецький рок”

Рок-гурт у Львові створили навіть німці – студенти львівських вишів. Гурт отримав назву “Берлін бубіс” (“Берлінські хлопці”), що було аналогом британського рок-гурту “The Yardbirds” (“Пташенята”). Саме музиканти цього гурту зробили першу біґ-бітову обробку української народної пісні – “Ти ж мене підманула”. Рокери виконували різноманітні композиції, мали багато шанувальників та стали для молодих музикантів прикладом наслідування.

Історики музики стверджують, що багато аматорських гуртів грали рок, однак не стали популярними, виконували композиції у різноманітних клубах. У 1970-х рок міста продовжував розвиватись, а 1980-ті став надзвичайно популярним напрямом. Ю.Шаріфов стверджував, що рок-гурти створювали студенти, робітники. На його думку наприкінці 1960-х рр. у Львові існували десятки, а можливо й сотні колективів. Рокери стали справжніми конкурентами для колективів, які виконували класичну музику та традиційні радянські композиції. 

Comments

.,.,.,.